IMG_7040

Bircher Muesli à la Return the Flavour

Nog nooit gehoord van Bircher muesli? Laten we het dan snel introduceren zodat ook jij begint te watertanden bij het idee :-)!

Het mag dan wel een fancy naam hebben, het eigenlijke ontbijt is in onze ogen eerder wat “messy”, maar zeker en vast de lekkere soort “messy”! We hebben het de laatste tijd vaak klaargemaakt, gewoon omdat het zo makkelijk te bereiden is! Wat ook leuk is, is dat het in elk seizoen smaakt, en zoals je op de foto’s kan zien, is dit zonder twijfel de herfstversie. Smaakt zo lekker met enkele walnoten, druiven en een sappige appel.

Voordat je anders zou denken, moeten we er eerlijkheidshalve bij vertellen dat wij dit recept niet zelf hebben uitgevonden ;-). Deze eer gaat volledig naar de Zwitserse dokter en voedingsdeskundige genaamd Maximilian Bircher-Benner die reeds meer dan 100 jaar geleden (!) op zoek ging naar een gezond ontbijt om zijn patiënten meer rauwe voeding te doen eten. Hij kwam op het idee om havermout te laten weken in water tijdens de nacht (yes, “overnight oats” zoals we ze nu kennen in de trendy gezondheidswereld). In de ochtend serveerde hij deze dan met gezoete melk of room, 1 of 2 geraspte appels, een beetje citroensap en noten.

Nu kent deze originele Bircher muesli vandaag de dag ontelbare varianten! Na wat Googelen kom je ongetwijfeld recepten tegen van befaamde chefs zoals Jamie Oliver en Yotam Ottolenghi die hun Bircher muesli graag bereiden met vers appelsap, rozijnen of yoghurt. Je kan ook variëren tussen havermout een nachtje te laten weken om in de ochtend de rest van de ingrediënten toe te voegen ofwel al alles samen te mengen om je ‘s morgens werk te besparen. Het is erg leuk om je eigen voorkeur te ontdekken!

Ook wij hebben onze persoonlijke twist gegeven aan het originele recept en lusten hem momenteel het liefst met wat yoghurt, én alles tesamen in de koelkast ‘s nachts zodat alle smaken heerlijk vermengd zijn! Voor de yoghurt kiezen we meestal kokosyoghurt (als zuivelvrije en vegan variant) of skyr (Ijslandse). Andere soorten werken natuurlijk ook ;-)!

Leuk weetje: wanneer we reizen is dit vaak een succesontbijt gebleken! Als je helemaal naar beneden scrollt kan je een foto zien van een ontbijt tijdens onze trip naar Oslo, Noorwegen in augustus. De kersen waren nog in seizoen en superzoet, njam!

Bircher Muesli à la Return the Flavour

Dit heb je nodig voor 1 ruime portie:

  • 3 el havervlokken (lukt zowel met fijne als grove vlokken)
  • 50 ml gefilterd water (meer of minder afhankelijk van hoe smeuïg je het eindresultaat wilt)
  • 1 appel, grof geraspt
  • 1 el citroensap
  • 1 el zonnebloempitten
  • 5 el yoghurt (bv. Kokos-, Griekse of IJslandse yoghurt (skyr))

Hoe bereiden?
Meng alle ingrediënten samen in een goed afsluitbaar glazen potje, plaats in de koelkast en laat weken. Afhankelijk van de grootte van je havervlokken kan je het geheel minimaal een halfuurtje tot 4 uur, tot 8 uur of de hele nacht laten staan.

Haal de volgende ochtend uit de koelkast, dresseer met je favoriete toppings of neem onmiddellijk mee naar school of werk.

Happy experimenting en eet smakelijk!

Groetjes, Hannelore en Maxime

Bircher Muesli met yoghurt, vers fruit en dadels als ontbijt op reis in Oslo 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder eten en leven?
Op een Holistische manier?

Schrijf je in op de wekelijkse nieuwsbrief

En ontvang een gratis startersgids