IMG_20181127_125637

Mijn persoonlijke zwangerschapservaring – deel 2

Een paar weken geleden postte ik over mijn ervaringen tijdens de eerste maanden van mijn zwangerschap. Hoog tijd voor deel 2 van mijn zwangerschapsverhaal dus! In wat volgt vertel ik over hoe ik het tweede en derde trimester heb beleefd, van welke kwaaltjes ik last had en wat ik probeerde om ze te verhelpen. Eerst ga ik kort in op mijn idee van een “holistische en natuurlijke zwangerschap”. Veel leesplezier!

Zoals ik al benadrukte in deel 1, vertel ik mijn uiterst persoonlijke ervaring over hoe ik de komst van mijn eerste kindje heb beleefd. Iedereen is anders, dus het kan zijn dat niets van wat ik vertel op jou van toepassing is, maar wie weet zijn er kleine dingen die toch als inspiratie kunnen dienen… Sowieso vind ik het heel belangrijk om altijd mijn eigen research te doen, want ik ben nu eenmaal diegene die mijn lichaam het beste kent. Ik raad dan ook iedereen aan om hetzelfde te doen. En vraag advies van een professional indien nodig.

38,5 weken zwanger – De laatste foto van mijn buik.

Holistische + natuurlijke zwangerschap

Als ik spreek over een holistische en natuurlijke zwangerschap, heb ik het over rekening houden met alle stukjes van de puzzel van je gezondheid. Deze verschillende puzzelstukjes zou je kunnen bestempelen als gezonde eetgewoonten, voldoende beweging, je goed voelen in je relaties met anderen en met jezelf, een gezonde leefomgeving, enzovoort. Als ik het dan bijgevolg heb over een holistische zwangerschap, betekent dit voor mij om ook deze bijzondere periode (en eventuele bijkomende kwaaltjes) te benaderen vanuit deze verschillende standpunten. Focussen op één factor heeft weinig zin in mijn ogen, de “bigger picture” vertelt zoveel meer.

Als het op mijn gezondheid aan komt probeer ik daarenboven ook om zo natuurlijk mogelijk te denken. Ik zal bijvoorbeeld eerst op zoek gaan naar middeltjes uit de natuur om kwaaltjes te verhelpen. In voeding alleen zit al zoveel genezingspotentieel, maar ook kruiden, planten en essentiële oliën vind ik heel interessant om mee te experimenteren. Plus, je kan “natuurlijk” ook heel letterlijk nemen en denken aan de helende kracht van water (even zwemmen in de zee, check), aarde (een wandeling in de natuur, check), en bijvoorbeeld ook het heerlijke gevoel van zonnestralen op je gezicht :-).

Tweede + derde trimester

De eerste maanden heb ik lang met misselijkheid gekampt. Gelukkig is dit vanaf de 4e maand stilletjes aan overgegaan. In de periode nadien voelde ik me steeds beter en kon ik terug voeding verdragen die ik tijdens mijn eerste trimester niet kon ruiken of zien. Op het gebied van eten heb ik eigenlijk mijn oude voedingspatroon terug volledig kunnen hernemen. Voor mij wil dit zeggen… heel veel groenten, volkoren granen (quinoa, brood, gierst, rijst …), af en toe peulvruchten zoals kikkererwten en linzen, af en toe een stukje vis of kip, alle soorten soep (heb ik bijna elke dag gedronken, denk ik), en weinig tot geen zuivelproducten.

Verder wordt deze periode volgens de boeken door de meeste vrouwen ervaren als de periode met het meeste energie. Ook ik heb dit zo ervaren tot ongeveer mijn 36e week. Ik vond het leuk om uitstapjes te maken en was minder snel vermoeid dan in het begin (en tijdens de laatste weken). Ik kijk dan ook echt terug op een paar hele leuke maanden! Ook zijn we rond mijn 25eweek zwangerschap naar Israël geweest, wat een zalige reis! Je hebt waarschijnlijk al van de term “babymoon” gehoord… Eerst stond ik twijfelachtig tegenover dit trendy concept, maar achteraf gezien kan ik alleen maar aanraden om het ook te doen ;-)!

De laatste weken wordt je baby groter en zwaarder, en dit heb ik ook heel erg gevoeld. Tot 7,5 maanden heb ik me heel fit gevoeld, maar de laatste weken hakten er toch wel zwaarder in. Ik was heel snel moe, kreeg last met wandelen door de druk op mijn bekken en had plots veel last van mijn maag doordat de baby zoveel plaats innam. Mentaal voelde ik me rustig en kon ik niet wachten tot de dag waarop ik naar het ziekenhuis mocht gaan :-), ik was er klaar voor!

25 weken zwanger – Op vakantie in Israël.

Zwangerschapskwaaltjes

Ook al kijk ik terug op een relatief gemakkelijke en leuke zwangerschap, toch had ik soms last van enkele kwaaltjes. Ik zal ze hier kort omschrijven en vertellen wat mij meestal heeft geholpen. Onthoud dat dit heel persoonlijk is en door wat experimenteren en veel research voor mij het beste werkte op die moment.

  • Wagenziekte: normaal heb ik hier nooit last van, maar gedurende mijn zwangerschap bijna elke keer opnieuw! Ik heb me bij de apotheker polsbandjes aangeschaft die helpen tegen reisziekte. Deze bandjes heten “seabands” en hebben een speciaal bolletje dat een bepaald drukpunt stimuleert (meer bepaald het acupressuurpunt ‘Nei-Kuan’) en verlicht misselijkheid. Als ik één tip zou moeten geven, zou het deze zijn! Bij mij hebben ze echt heel goed geholpen.
    • Ook wanneer ik me misselijk voelde in het eerste trimester en niets anders leek te helpen deed ik ze aan.
    • Als ik mijn bandjes was vergeten, oefende ik soms zelf druk uit met mijn duim op dit punt voor enkele minuten, dat kon ook al even helpen. Dit punt ligt op de binnenkant van je pols. Google even voor meer info!
  • Constipatie, een ander veelvoorkomende zwangerschapskwaal. Hieraan heb ik eigenlijk niet veel gedaan. Wel hield ik rekening met wat ik de dag ervoor had gegeten en probeerde ik extra veel groentjes te eten nadien omdat dit bij mij meestal helpt om zaken terug te doen bewegen :-)!
    • Soms durfde ik te experimenten met het eten van zuivel (wat ik normaal volledig meed) en merkte ik steeds weer dat dit mijn constipatie verergerde. Hiermee rekening houden was (en is nog steeds) de boodschap voor mij.
  • Maagzuur en algemeen last van de maag. Naar het einde toe had ik hier steevast problemen mee tot op het punt dat ik een hele dag door aan het eten was in plaats van de vaste maaltijden voordien. Voor mij persoonlijk wogen deze laatste loodjes het zwaarste. Wat (soms) hielp:
    • Bij lichte maaltijden viel het nogal mee, maar vanaf ik wat zwaarder at, had ik prijs. Ook tomaten, cafeïne en chocolade deden geen deugd.
    • 1 theelepel appelciderazijn in een groot glas water op nuchtere maag, onmiddellijk na het ontwaken. Of opnieuw als ik na het eten veel last kreeg.
    • Het drinken tijdens een maaltijd tot een minimum beperken. Dit zorgt er blijkbaar voor dat de vertering beter zijn werkt doet. Ik dronk mijn water dus voortaan tussen mijn maaltijden door.
    • Kleine porties meerdere keren per dag. Ik ging nooit de deur uit zonder iets om te snacken. De uitzonderlijke keren dat ik iets vergat, gaan de geschiedenis in als de grootste “hangry”-momenten… Maak niet dezelfde fout als ik ;-)!

Fit blijven tijdens zwangerschap

Wat ik heb gedaan om mijn lichaam en geest soepel en flexibel te houden? Hieronder kort enkele persoonlijke go-to’s.

  • Mijn voeten elke dag 10 à 20 minuten omhoog heeft me heel erg geholpen om rusteloze benen ’s avonds in bed te voorkomen. Wanneer dit gevoel toch bleef aanhouden, durfde ik ook wel een voetenmassage vragen (ladies, dit is de enige periode in je leven dat je partner dit zonder morren doet, profiteer er dus van). Verder hielp het ook om de druk op mijn lage rug te verzachten en had het een algemeen kalmerend effect op mij.
  • Mijn houding regelmatig afwisselen. Elke ochtend na het opstaan deed ik wat lichte strechtings-/yoga-oefeningen. Daarnaast probeerde ik erop te letten dat ik voldoende afwisselde tussen wandelen, zitten in de zetel, op een stoel of op een zitbal. Ik heb tot de laatste weken geen last heb gehad van mijn onderrug, dus ik geloof graag dat dit heeft geholpen.
  • Mijn voeding verzorgen. Hoe simpel dit ook klinkt, makkelijk is het niet tijdens een zwangerschap waar hormonen de bovenhand krijgen en dus ook cravings zegevieren. Toch ben ik ervan overtuigd dat voeding het eerste is om je op te richten wanneer je een mensje in je lichaam groeit. Dit wezentje krijgt namelijk alle nodige voedingsstoffen door via jou. Ik hecht hier sowieso al veel belang aan, maar in deze periode nog meer. Variatie, kwaliteit en puur zijn drie woorden om te onthouden :-)!
  • Kruidenthee. Kruiden worden niet voor niets in vele culturen als medicijnen aangewend, dus met het drinken van thee ben ik tijdens mijn zwangerschap voorzichtiger geworden. Ook voelde ik persoonlijk geen nood om veel warme dranken te drinken. Theeën die ik af en toe wel dronk (en die volgens verschillende bronnen “veilig” werden bestempeld) waren munt-, brandnetel-, venkel- en gemberthee. Groene thee vond ik moeilijk te verdragen, ik werd er soms draaierig van of kreeg oprispingen. Witte thee leek dan weer beter te gaan.
  • Op mijn ademhaling blijven letten. Een zwangerschap kan soms overweldigend zijn en meer dan ooit heb ik de vruchten geplukt van mijn mindfulnessachtergrond (ik schreef mijn thesis rond dit onderwerp en pas al enkele jaren meditatietechnieken toe in mijn dagdagelijks leven). Ik ging niet ineens uren op de mat zitten mediteren – dit is niet aan mij besteed – maar ik heb mijn ademhaling wel ontelbare keren gebruikt om me terug in het huidige moment te brengen. Dit heeft me geholpen om de baby heel bewust te voelen – en te voeden!

Over het algemeen kijk ik terug op een hele goede zwangerschap. Ik voelde me goed in mijn vel, had relatief weinig last van kwaaltjes en heb er eigenlijk echt van genoten. Ik wens iedereen hetzelfde toe, want een zwangerschap is zo een wonderlijke tijd. Je lichaam laat namelijk een nieuw mensje groeien… heel gek!

Geniet van elke moment – goed of minder goed – en probeer het zo bewust mogelijk te beleven! Laat het allemaal maar op je afkomen, voordat je het weet is je baby daar!

Veel liefs, Hannelore