IMG_3909-1024x683

Frambozenjam met chiazaad

Dit weekend is het twee recepten voor de prijs van één! Joepie :)! Dit supersnelle recept voor chia jam wilden we jullie niet langer onthouden. In de eerste plaats omdat het perfect past bij de pannenkoeken die we gisteren deelden en ten tweede omdat het zo’n basisgerecht is in onze keuken.

Deze jam is heel gemakkelijk te maken en bovendien een gezond alternatief voor confituur die je in de winkels koopt. Je hebt slechts twee ingrediënten nodig om deze lekkere gelei te maken: chiazaad en fruit. Je kan in principe met alle soorten fruit aan de slag, maar wat wij het lekkerste vinden zijn blauwe bessen, aardbeien, vijgen of frambozen. De jam op de foto’s is frambozen chia jam. 

Vraag je je af hoe dit alles kan werken met maar twee ingrediënten? Dan moet je het gewoon eens uitproberen! Chiazaad werkt als een natuurlijk verdikkingsmiddel wanneer het gemengd wordt met iets vloeibaars. Het is als het ware een soort magisch wondermiddeltje dat je kan gebruiken in plaats van pectine of gelatine. Ook suiker is overbodig in deze jam. Ze smaakt van nature lekker zoet door het fruit, maar als je het toch graag net dat tikkeltje zoeter hebt, kan je wat natuurlijk zoetmiddel zoals rijst- of ahornsiroop gebruiken.

Er zitten geen bewaarmiddelen in deze jam dus je kunt ze niet heel erg lang kunt bewaren, ongeveer een week in de koelkast. Optioneel kan je wel wat citroensap of appelciderazijn toevoegen om dit iets te verlengen.

Eet deze chia jam bijvoorbeeld bij je havermout, in yoghurt, op een (glutenvrije) toast, op je pannenkoeken, wafels of bananenbrood. Keuze te over ;)! Laat het je smaken!!

– Hannelore

Voor één potje chia jam: 

300 g fruit – wij gebruiken het vaakst blauwe bessen, aardbeien of frambozen (kan ook uit diepvries zijn)

1,5 el chiazaad

optioneel 2 el rijstsiroop (doen we meestal zonder)

Hoe maken? 

1. Doe het fruit, en de zoetstof als je die gebruikt, in een kleine kookpot en zet op een laag vuur.

2. Laat ± 5 minuten pruttelen.

3. Plet de bessen met een vork of aardappelstamper wanneer ze warm en zacht zijn. Het is niet erg als er nog wat brokjes in zitten, dit zorgt voor een authentiekere structuur.

4. Voeg vervolgens het chiazaad toe en meng alles goed door elkaar. This is where the magic happens!

5. Laat ± 10 minuten verder koken. Je zult merken dat de substantie stilaan begint in te dikken. Dit wil zeggen dat het chiazaad begint te werken, de zaadjes beginnen op te zwellen. Roer regelmatig door!

6. Wanneer het een dikkere massa is geworden en op confituur begint te lijken, haal je de pot van het vuur. Laat minstens een half uur afkoelen alvorens je het in een glazen pot doet en in de koelkast zet.

7. Je kan deze chia jam ± één week bewaren in de koelkast, in een luchtdichte pot!