IMG_3531

Granola met tahin en appel

Altijd lekker als tussendoortje en ideaal als ontbijt: granola kan velen bekoren. Jammer genoeg bevat deze krokante muesli vaak heel veel suiker als je deze koopt in de supermarkt. Gelukkig vind je tegenwoordig meer en meer recepten om dit zelf te maken. Ere wie ere toekomt: nooit heb ik lekkerdere granola gegeten dan deze van Hannelore!

Om een lekkere (niet té) zoete smaak te krijgen werken we met appels. Liever extra zoet? Geen probleem, dan voeg je gewoon een beetje rijst- of ahornsiroop toe! In plaats van noten gebruiken we tahin. Zo vallen mensen met een notenallergie niet uit de boot. Deze veelzijdige pasta gemaakt van sesamzaad vind je gewoon in de supermarkt en staat standaard in onze koelkast. Uiteraard is onze granola ook glutenvrij, dankzij de havermout en boekweit. Boekweit is geen graan maar een zaadje van een plant. Het bevat onder andere veel vitamine B, magnesium, koolhydraten en vezels en staat bekend om zijn geneeskrachtige werking. Het zou een gunstig effect hebben op je cholesterolgehalte en het zou je kans op type 2 diabetes verlagen. Je kan boekweit in zijn pure vorm eten, net als rijst, maar met boekweitmeel kan je bijvoorbeeld ook erg goed pannenkoeken maken.

Snel klaar, notenvrij, glutenvrij, best betaalbaar en vooral superlekker: een recept om trots op te zijn!

– Maxime

Voor 1 grote pot:

120 g boekweit (hele boekweitkorrels)

120 g (glutenvrije) havervlokken

80 g zonnebloempitten

80 g pompoenpitten

Grof zeezout

2 el tahin

2 biologische appels, ofwel 150 g appelmoes zonder toegevoegde suikers uit de supermarkt

eventueel 2 el ahornsiroop/rijstsiroop

Here we go:

1. Snij de appels fijn en laat met een scheutje water 10 minuten stoven op middelhoog vuur. Mix vervolgens fijn. Zo maak je je eigen appelmoes.

2. Verwarm de oven voor op 175°C.

3. Doe alle droge ingrediënten in een mengkom.

4. Meng de appelmoes met de tahin en eventueel de siroop. Voeg deze mix toe aan de droge ingrediënten en meng goed.

5. Je granola is klaar om de oven in te duiken! Bedek een bakplaat met bakpapier en verdeel je granola gelijk over het oppervlak.

6. Laat eerst 15 minuten bakken en roer dan even door tot je granolastukjes voor jou de ideale grootte hebben.

7. Laat nu nog 30 minuten bakken en roer om de 10 minuten even door.

8. Je eigen granola is klaar! Laat eerst afkoelen en bewaar dan in een luchtdichte pot. Een heerlijk ontbijt of kleine snack, ongeveer drie weken houdbaar!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder eten en leven?
Op een Holistische manier?

Schrijf je in op de wekelijkse nieuwsbrief

En ontvang een gratis startersgids