Photo by Pablo Merchán Montes on Unsplash

Hoe weet je wanneer je genoeg gegeten hebt?

Wat heeft mijn lichaam nodig opdat het voldoende goede voedingsstoffen binnen krijgt? Wat is een ideale portie voor mij? Hoe weet ik dat ik genoeg heb gegeten? Dit en tal van varianten op deze vragen krijg ik als gezondheidscoach heel vaak te horen. En ik ben altijd blij met deze vraag, want in mijn ogen is dit een teken dat je graag een betere voeling wilt krijgen met je lichaam en met je eten. In dit artikel geef ik je wat meer uitleg over dit onderwerp.

“Hoe weet je wanneer je genoeg gegeten hebt?” Mijn advies: experimenteer en leer vertrouwen in je lichaam dat het weet wat het doet.

Echter, mocht het allemaal zo simpel zijn, zou ik er geen volledig artikel over schrijven én zou jij dit niet lezen. Dus, laten we even dieper ingaan op dit boeiende thema.

Persoonlijke aanpak

Elk lichaam is uniek en heeft unieke behoeftes om zich op z’n best te voelen. Maar, door een mix van omgevings-, emotionele en gedragsfactoren, begrijp ik dat je het soms ingewikkeld vindt om te weten wat JOUW unieke lichaam dan precies nodig heeft om zich goed te voelen? En hoe je dat te weten kan komen?

In wat volgt zal ik je wat achtergrondinformatie geven over hoe je de signalen van je lichaam beter kan leren interpreteren als het om honger en verzadiging gaat.

Verzadigingsgevoel

Ons lichaam zit geniaal in elkaar. Het zendt constant signalen uit. Het enige wat wij moeten doen, is ernaar luisteren… Maar toch durven wij – als menselijke wezens – deze signalen wel eens te negeren. Herkenbaar? Jup, me too!

Als we ons verhaal vandaag tot voeding beperken, kennen we allemaal de signalen die ons lichaam uitzendt wanneer het honger heeft. Namelijk, in het meest duidelijke voorbeeld is dit een grommende maag. Dit zouden we dan kunnen interpreteren als “ik heb energie nodig, geef me wat brandstof”.

Maar – er is altijd een maar 😉 -, mocht alles simpel zijn, zou ik dit artikel niet schrijven natuurlijk. Dus neen, zo zitten wij als mensen niet in elkaar. Er komen emoties, gevoelens, omgevingsfactoren (hallo koffiekoeken van je jarige collega in de keuken op het bureau!) en zo veel meer bij kijken. En dat is normaal! Iedereen kent dit en niemand heeft het perfect voor mekaar als het op eten aankomt.

Waar begin je?

Niet te streng zijn

100% de controle hebben op je honger en verzadiging is – in mijn ogen althans – niet haalbaar. En dit hoeft ook niet, want eten is zoveel meer dan “enkel brandstof voor je lichaam”. Het is connectie, gezelligheid, ontdekken en proeven, omgaan met stress, enzovoort.

Als ik alvast één tip mag geven als coach, is het om dit ook zo te houden. Laat voeding leuk, gezellig, emotioneel, … blijven. Ik geloof in een sterkte mind-body connectie, dus dan mogen we die “mind” in dit verhaal niet uitsluiten hé! Volgende keer als je chips wilt eten voor de tv, probeer er met volle teugen van te genieten zonder enig schuldgevoel achteraf. Zou dit je lukken?

Geef jezelf de toestemming om te eten waar je zin in hebt

Dit kan moeilijk zijn als je in het verleden labels hebt geplakt op bepaalde voedingsgroepen. Ik snap het, en geloof me, iedereen heeft dit ooit gedaan! Maar, als ervaringsdeskundige kan ik je dit alvast verklappen: geen enkele voeding is per definitie goed of slecht. Oh jawel, dat heb je goed gelezen… Geen enkele voedingsgroep op zich is goed of slecht. Je lichaam zal hooguit het ene voedingsmiddel liever hebben dan het andere. That’s it.

Het vergt tijd om bepaalde gewoonten af te leren en nieuwe gewoonten aan te leren. Zo is het ook met voeding en labels. Maar, geloof me, het is het waard. In mijn ervaring helpt het trouwens om te leren over voeding, zo zal je bewustere keuzes kunnen maken en leren waar jouw lichaam blij van wordt.

Stilstaan en identificeren

Als we terug naar de vraag van vandaag gaan, namelijk “hoe weet je wanneer je genoeg gegeten hebt?”, denk ik dat het heel belangrijk is om te durven stilstaan. Jawel, zo simpel, stil te staan. Je kan dit letterlijk of figuurlijk nemen, dat laat ik over aan jou ;-).

Als dit je lukt, raad ik je aan om vervolgens je volle aandacht te richten op wat je eet en hoe je erbij voelt. Dit doe je voor een maaltijd, maar ook tijdens en erna. Als je dit bijvoorbeeld een paar dagen na elkaar doet (je kan er een notitieboekje bij nemen om wat sleutelwoorden op te schrijven) zal je al gauw patronen ontdekken en vinden wat werkt voor jouw lichaam. Blijf objectief en veroordeel jezelf niet. Remember, je hoeft niet te streng zijn voor jezelf.

Bij welke vragen zou je kunnen stilstaan?

  • Waarom twijfel ik of ik genoeg / te weinig / teveel heb gegeten?
  • At ik een maaltijd waar mijn lichaam blij van wordt? (Denk ook aan emoties, gezelligheid, connectie, enzo…)
  • Vond ik mijn maaltijd lekker? Of was het van “moeten”?
  • At ik in stilte? Of was ik afgeleid?
  • Nam ik tijd om naar mijn lichaam te luisteren?
  • Had ik honger of was er een andere reden?

Tot slot

Ik deel deze informatie met jou omdat ik je zo goed mogelijk op weg wil helpen. Neem alsjeblieft niets te letterlijk op en raadpleeg een professional bij twijfel of vragen.

Tot slot wil ik je nog zeggen dat je bij mij geen info zal lezen over populaire dieetmythes. Omdat een bepaalde manier van eten voor 1 persoon heeft geholpen, wil het niet zeggen dat het voor iedereen goed is. Ik weet dat het verwarrend kan zijn om door het bos de bomen te zien in “healthy eating-land”, en dat is normaal. Ik hoop dan ook dat dit artikel je kan inspireren om stappen te zetten naar een meer intuïtieve aanpak op vlak van voeding (en leven in het algemeen), en dat je in de toekomst meer durft vertrouwen op je buikgevoel :).

Aarzel niet om me te contacteren bij vragen of opmerkingen. Bijvoorbeeld via e-mail of mijn sociale media kanalen ;)!

Veel liefs, Hannelore

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder eten en leven?
Op een Holistische manier?

Schrijf je in op de wekelijkse nieuwsbrief

En ontvang een gratis startersgids