IMG_6315

Is chiazaad goed voor je? + 3 simpele gerechten

Wat is chiazaad en is het goed voor je?

Chiazaad is afkomstig van de Salvia Hispanica plant en komt oorspronkelijk uit Mexico. In vele landen in Midden- en Zuid-Amerika worden de zaadjes als voorname voedingsbron en medicijn gebruikt. Interessant, toch? Het is dus niet voor niets dat ze in Europa in een mum van tijd tot superfoods werden gebombardeerd. Terecht? Laten we ons licht er eens op schijnen…

>>>> Weet je al alles over chiazaad, scroll dan onmiddellijk naar beneden om de recepten te lezen (en maken ;-))! Veel plezier!

 

Chiazaad zit boordevol belangrijke voedingsstoffen

De zaadjes zijn een goede bron van oa. omega-3-vetten, vezels, ijzer, magnesium, fosfor en calcium. Ook zitten ze boordevol antioxidanten, je weet wel, die stoffen die vooral in kleurrijke plantaardige voeding zit en waar je lichaam extra blij van wordt!

 

Voedingswaarden

In de Amerikaanse database van de USDA (United States Department of Agriculture) kan het volgende worden teruggevonden.

1 portie (US: 1 ounce, komt neer op ± 28 gram):

Calorieën – 138

Eiwitten – 5 g

Vetten – 9 g

Koolhydraten – 12 g

Vezels – 10 g

 

Wat zijn mogelijke gezondheidsvoordelen?

Bovenstaande tabel zegt je misschien niet veel, maar mocht je zoeken naar een extra plantaardige voedingsbron om aan je eetpatroon toe te voegen, is het misschien wel chiazaad. Ik ging op onderzoek uit en deze geclaimde gezondheidsvoordelen kon ik terugvinden:

  • positief effect op bloedsuikerspiegel (blijkt uit onderzoek bij mensen met diabetes type II)
  • helpt bij gezonde darmwerking (bye bye constipatie en hello gezonde darmwand)
  • het zou helpen om te vermageren (oa. door langer verzadigend gevoel)

Ok, dit klinkt allemaal veelbelovend en hoewel ik een grote voorstander ben van meer plantaardige voeding, ben ik ook overtuigd dat chiazaad niet voor iedereen is op ieder moment in zijn leven. Waarom? Volgende bijwerkingen kwam ik ook meermaals tegen tijdens mijn research.

 

“Too much of a good thing is also a bad thing”

Niet alle superfood is voor iedereen goed en gezond, daarvoor verschillen onze lichaam te sterk van elkaar. Ook bij chiazaad is dit niet anders. Enkele mogelijke bijwerkingen kunnen optreden. Dus, als je gaat experimenteren met chiazaad, voeg het toe in kleine hoeveelheden en luister naar je lichaam tot enkele dagen na consumptie! Ook deel ik hieronder een gouden tip die je niet in de wind wil slaan ;-)!

 

Mogelijke bijwerkingen

  • Chiazaad heeft het potentieel om bloeddruk te verlagen, dus als je al een lage bloeddruk hebt, overdrijf je beter niet.
  • Omdat chiazaad zo vezelrijk is, kan het bij sommigen maag- en darmklachten veroorzaken(denk aan opgeblazen buik, abnormale stoelgang, maagpijn, …).
  • Gouden Tip: voeg water of andere vloeistof toe aan je chiazaadjes, dit helpt het beter verteren! Chiazaad kan namelijk tot 10x zijn volume in water opnemen)!

 

Nog een leuk weetje…

Ten slotte, wist je dat er verschillende soorten chiazaad bestaan: witte, grijze en zwarte. Blijkbaar hebben deze soorten allemaal dezelfde voedingswaarde en zijn dus zo goed als identiek. Het enige verschil is de kleur. Waarom winkels dit uitspelen naar de consument? Omdat het “oog ook wat wilt” ;-). Het gaat dus enkel om het uitzicht van je gerecht.

 

En dan nu het tofste deel…

Hoe eet je chiazaad?

Over de jaren heen heb ik al het één en ’t ander geëxperimenteerd, dus ik kan je verwijzen naar volgende recepten die ooit op de blog gepubliceerde. Happy experimenting! En laat het je smaken!

 

Chiapudding

Ideaal meal prep-gerecht en supermakkelijk ontbijt on-the-go. Maak het de avond voordien en voorzie het van je favoriete granola of noten voordat je het opeet.

Je hoeft het zelfs niet enkel als ontbijt te eten, een chiadessertje kan er ook altijd in! Inspiratie vind je hier: chiapudding als dessert.

 

Chiaconfituur

Kies je favoriete fruit en maak er eens een confituur van. Geloof me, het is zo eenvoudig dat je er blij van wordt!

Een recept vind je hier: chiajam met frambozen.

 

Vegan chia-“ei”

Wist je dat je chiazaad ook kan gebruiken als ei-vervanger? Zeer geschikt dus voor mensen die vegan eten of allergisch zijn voor eieren. Probeerde je het al?

Experimenteren lijkt me het leukste met pannenkoeken ;-)! Een toprecept voor vegan pancakes vind je hier. Smakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder eten en leven?
Op een Holistische manier?

Schrijf je in op de wekelijkse nieuwsbrief

En ontvang een gratis startersgids