Hannelore Osselaer - Holistisch Coach

Last van je darmen op vakantie?
Probeer deze tips.

Niets zo vervelend als niet goed naar toilet kunnen gaan op vakantie. Of net het tegenovergestelde en een hele reis met opspelende darmen zitten… Herken je dit? Niet plezant hé, ik kan ervan meespreken. Ik heb de laatste jaren dan ook héél veel tips gezocht en geprobeerd. En vandaag wil ik deze graag met je delen...

Mijn spijsvertering is een natuurlijk proces waar ik veel belang aan hecht. Dit wil ik dan ook graag zo houden. Ook op reis. Ook als mijn eetpatroon verstoord wordt door even geen toegang te hebben tot mijn eigen vertrouwde keuken. En ook als ‘oude’ klachten zoals constipatie of serieuze krampen opspelen, hoewel ik hier normaal geen last meer van heb.

Vandaag op de blog deel ik enkele natuurlijke middeltjes die mij in het verleden al meermaals geholpen hebben. Tips voor medicatie of laxeermiddelen zal je hier niet lezen.

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Alvast succes en een fijne vakantie!

Tips voor gezonde darmen op reis

#1. Start de dag met een grote tas warm water. Je spijsvertering heeft hard gewerkt tijdens de nacht en door water te drinken, help je de spijsverteringssappen een handje. Kies lauw water, want dit is zachter op je systeem. Plus, als je een citroen kan bemachtigen, kan je er ook wat citroensap bij doen.

# 2. Drink kruidenthee om je buik te verzachten. Zorg bijvoorbeeld voor enkele theezakjes gember, brandnetel, venkel, pepermunt, of een kruidenthee mengeling en geniet van een mok voor het slapengaan.

Ik heb bijna altijd een paar zakjes kruidenthee in mijn valies en ik heb hier nog nooit spijt van gehad. Weten dat ik van een thee kan genieten wanneer mijn vertering hier nood aan heeft, geeft me een rustig gevoel tijdens het reizen. Dit kost bijna geen moeite, dus ik zou zeggen, probeer het zeker.

#3. Breng (of koop) chiazaad of lijnzaad voor onderweg. Elke dag een eetlepel van deze super vezelrijke zaden kunnen wonderen doen. Oké, wonderen is veel gezegd ? – maar je weet wel wat ik bedoel. Je kan ze over je yoghurt doen bij het ontbijt, er chiapudding van maken als je een keukentje of koelkast hebt (zie recept), of over je salade strooien mocht je hier zin in hebben.

#4. Wees je bewust van wat je eet, ook op vakantie. Op reis gaan hoeft niet te betekenen dat je je gezonde eetpatroon opeens overboord moet gooien. Waar mogelijk eet je je porties groenten en fruit zoals gewoonlijk. Heb je eens een dag geen groenten op, no problemo! Probeer hier de dag nadien dan wat meer aandacht aan te schenken.

Geloof me, als het op je vertering aankomt, doe je er goed aan om toch aandacht te geven aan voedzame maaltijden. Je stoelgang zal je dankbaar zijn!

En mocht je nu een paar dagen na elkaar uit eten gaan, kan je bijvoorbeeld ook eens langs een supermarktje passeren om wat fruit en noten te kopen als tussendoortje.

#5. Vergeet je probiotica niet! Liefst kies je voor ‘echte’ probiotica zoals zuurkool, kimchi, yoghurt (al is de frequentie hier wel wat laag) of kombucha.

Maar, op vakantie is het niet altijd makkelijk om een biowinkel te vinden, dat snap ik ook wel. Daarom raad ik aan om probiotica als supplement bij te nemen. Zeker als je gevoelige darmen hebt! Start hier enkele dagen voor je reis mee om je darmen te laten wennen. Als er één tip is die ik vind die je moet doen, is het deze!

Heb je nog een vraag?

Stuur me gerust een mailtje, of contacteer me via instagram of facebook. I’m happy to help!

Ik hoop alleszins dat je leuk en stressvrij kan reizen met deze strategieën en dat je niet te veel last hebt van sh*t-situaties (sorry, deze woordspeling kon ik niet laten liggen, hihi).

Fijne reis!

Veel liefs, Hannelore

Ps: waar ga jij op reis dit jaar? Laat het me weten in de comments ter inspiratie☺️.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder eten en leven?
Op een Holistische manier?

Schrijf je in op de wekelijkse nieuwsbrief

En ontvang een gratis startersgids