IMG_20180804_172947

Mijn persoonlijke zwangerschapservaring – deel 1

In wat volgt deel ik mijn uiterst persoonlijke ervaring over de eerste maanden van mijn zwangerschap. Kom te weten hoe ik de komst van mijn eerste kindje op een holistische en natuurlijke wijze benader, gaande van omgaan met typische kwaaltjes tot lectuur om me voor te bereiden…

De geboorte nadert, de zwangerschap loopt naar zijn einde, en heel binnenkort sluiten we een klein mensje in onze armen. Zo een spannend idee!

Ik heb de tijd nog gevonden om neer te pennen hoe ik mijn eerste zwangerschap tot nu toe heb beleefd. Niet iedereen zal hierop zitten wachten, maar als je vriendinnen, collega’s, familie, … kent die zwanger zijn of willen worden, kan je hen misschien een plezier doen door dit artikel naar hen door te sturen. Wie weet kan het een (kleine) inspiratie zijn :-)!

In het eerste deel vertel ik wat ik heb geleerd en na mijn zwangerschap wil blijven naleven. In het tweede deel ga ik dieper in op mijn ervaring tijdens de eerste maanden, vooral dan op het vlak van misselijkheid en afkeer van bepaalde voeding. Het verloop van het tweede en derde trimester zal ik beschrijven in een andere blogpost, kwestie van het niet te lang te maken… Hopelijk kan dit artikel op een of andere manier helpen, enjoy reading!

Maand 3 – Afkoeling gezocht en gevonden op een hete zomerdag 🙂

Wat ik heb geleerd tijdens mijn zwangerschap

Een eerste belangrijk iets dat ik tijdens de voorbije periode heb geleerd, is dat elke zwangerschap een heel andere en heel persoonlijke beleving is! Wat in mijn geval heeft gewerkt zal niet voor elke vrouw hetzelfde effect hebben. Zo heb ik zelf heel wat gegoogeld en gelezen, en dit gegeven kwam toch telkens weer naar voor.

Het interessante hieraan is dat tijdens een zwangerschap je lichaam het compleet overneemt. Belangrijker dan ooit is het om naar de signalen te luisteren, én vooral te vertrouwen dat de natuur weet wat ie doet!

Luisteren naar je lichaam heeft voor mij een heel nieuwe dimensie gekregen, ik heb meer vertrouwen gekregen dat mijn lijf weet wat het moet doen om eventuele onevenwichten te verhelpen. Cravings zijn er niet voor niets. Dit is als gevolg de belangrijkste les die ik geleerd heb en ik hoop dan ook dat ik dit principe vol vertrouwen kan blijven toepassen na mijn zwangerschap :-)!

Als je dit als man aan het lezen bent, leuk! Maar dan wil ik er nog even aan toevoegen dat dit ook voor jou geldt! Ook een mannenlichaam zit wonderlijk in elkaar en luisteren naar de cues kan een eerste stap zijn in de richting van herstel ;-)!

Het begin van een speciale periode

Mei 2018. Ik sta op met een ongelofelijk slecht ochtendhumeur. Niets aan de hand, dit kan al eens gebeuren denk ik. Een dag later loop ik nog altijd met dit humeurtje rond en komen er andere kleine tekenen bij (zoals continu dorst en pijnlijke borsten) waarop ik toch even aan Maxime vraag “ik ben toch niet zwanger zeker?”.

Fast forward naar enkele weken later. We zijn een weekendje weg in Gothenburg en we bevinden ons in een babywinkel. Nog nooit zijn we daar zo spontaan binnengestapt! De eerste aankoop voor onze kleine is een feit, spannend zo, want het begint wat echter te worden. Nog een ander eerste feit, ik word voor het eerst misselijk.

Continu misselijk en voedselaversies

Het eerste – en meteen ook zwaarste – kwaaltje tijdens mijn zwangerschap was de continue misselijkheid. Dit heeft mijn leven toch tot ongeveer week 17 bepaald. Achteraf vergeet je deze periode alweer, maar ik had het toch wat onderschat.

Ik heb heel wat dingen geprobeerd om deze misselijkheid te verhelpen, maar het enige wat echt hielp bij mij was veel rusten en plat liggen, en een wandeling in de frisse lucht.

Wat betreft eten en drinken heb ik ook heel wat uitgeprobeerd. Sommigen zweren bij gember – en ik normaal ook – maar dit maakte het alleen maar erger bij mij… Wat soms wel hielp was het drinken van bruiswater of ginger beer (als het eens wat specialer mocht zijn ;-)). Ook best raar, want normaal kan mijn maag heel slecht tegen bruisende dranken.

Mijn voedingspatroon in die eerste weken is het meeste veranderd. Telkens hetzelfde eten in korte periodes van tijd leek voor mij goed te helpen. Zo heb ik eens een week enkel pasta (dit was dan boekweit of bruine rijstpasta) met tomatensaus en edelgistvlokken gegeten, en een andere week focaccia in de oven met tomaat en buffelmozzarella. Door de hete temperaturen deze zomer zweerde ik vooral bij simpel vers fruit en groentjes. Zo ook creëerde ik deze simpele tomaten-komkommersalade die ook op de blog is verschenen!

Ik at heel simpel en waar ik op die moment zin in had. Mijn voedselintoleranties van vóór de zwangerschap zijn niet als sneeuw voor de zon verdwenen, maar ik merkte wel dat mijn lichaam soms naar zuivel en brood vroeg tijdens die eerste maanden. Zo is er hartelijk gelachen toen ik vertelde dat ik nu af en toe een pistolet met boter en kaas wilde eten ;-)!

Nog een opmerkelijke verandering in deze eerste periode was het feit dat ik een serieuze afkeer had gekregen van groene groenten! Als ik er nu aan terugdenk kan ik alleen maar lachen, want dit lijkt zo absurd wetende dat mijn voeding er voordien voor 50% uit bestond! Maar toch was het waar… broccoli, spinazie, en zelfs rucola kon ik niet ruiken of zien. Dit is gelukkig snel over gegaan, haha!

Ik val in herhaling, maar opnieuw is het duidelijk geworden wat je lichaam allemaal zelf kan aangeven. Mijn misselijkheidsperiode heeft me zoveel meer vertrouwen gegeven in mijn lichaam en ik heb geleerd om beter los te laten wat betreft voeding. Je doet je best om het zo goed mogelijk te voeden met pure voeding – vind ik nog steeds heel belangrijk – maar wat flexibiliteit heeft me deugd gedaan :-)!

Maand 4 – een beginnend buikje!

Voorbereidende lectuur

Tot slot wil ik jullie nog vertellen wat ik heb gelezen om deze speciale periode – die een zwangerschap toch wel is – wat toegankelijker te maken. Zelf heb ik er heel bewust voor gekozen om me zo weinig mogelijk in te lezen. Dit vond ik belangrijk omdat ik mijn intuïtie wou laten spreken… Voor mij heeft dit heel goed gewerkt. Voor wat extra steun en achtergrond heb ik volgende twee boeken met veel nieuwsgierigheid en plezier gelezen!

Het eerste boek “Magical Beginnings, Enchanted Lives” is geschreven door Deepak Chopra, een Ayurvedische held van mij. Ik vind het boek zeer toegankelijk en praktisch geschreven, en ben ervan overtuigd dat iemand die iets minder thuis is in het holistisch en natuurlijk denken hier ook veel tips uit zou kunnen halen, zolang je openstaat voor dit alternatievere denken.

Het tweede boek loopt in dezelfde lijn als het vorige boek, aangezien het ook de Oosterse geneeskunde toepast op de het Westerse denken. Ik heb het heel graag gelezen en heb er dan ook veel praktische tips uit gehaald. “You and your bump. Simple steps to pregnancy wellbeing.” is geschreven door Emma Cannon, een Brits vruchtbaarheidsspecialiste en acupuncturiste. Het onderzoeken waard als je het mij vraagt ;-)!

To be continued…

Zo, dit was het voor nu. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben… en laat gerust een opmerking achter als je zelf nog aanvullingen of vragen hebt wat betreft de wonderlijke ervaringen tijdens het eerste trimester!

Veel liefs, Hannelore