IMG_20200612_161939

Overnight oats met chiazaad

Havermout is één van mijn ultieme lievelingsontbijten. Maar in de zomer heb ik niet altijd zin in een warme kom havermout. Daarom hou ik ervan om ze koud te eten na een nachtje weken. Overnight oats zijn super gemakkelijk klaar te maken, omdat je ze de avond voordien al kan klaarzetten. 's Anderdaags neem je ze uit koelkast en off you go! Lees verder om mijn basisrecept zelf uit te proberen. Enjoy x!

Overnight oats – of ook wel geweekte havermout genoemd – maak ik al járen klaar. Het is één van mijn favoriete go-to ontbijtjes. Het is zo makkelijk en zo veelzijdig, dat ik het zelf eigenlijk niet kan geloven dat ik hier nog nooit een recept voor heb gedeeld :)! Dat maak ik vandaag goed door mijn basisrecept met jou te delen.

Het principe van overnight oats is eigenlijk zoals de naam het zegt. Je laat havermout een nachtje weken. Dit zorgt ervoor dat je ze: 1/ niet meer hoeft te koken achteraf (kan wel mocht je dit willen), 2/ beter te verteren zijn, en 3/ lekker zacht en voedzaam worden.

Zoals ik al zei is dit een basisrecept. Jijzelf kan het pimpen met vanalles en nog wat ;). Deze ingrediënten zou je bijvoorbeeld kunnen toevoegen: walnoten, amandelen, pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad, (plantaardige) yoghurt, fruit, …

Wil je een deluxe upgrade, dan is mijn recept voor bircher muesli misschien iets voor jou! Klik hier voor het recept.

Ikzelf voeg graag een lepeltje chiazaad toe. Onder andere omwille van de extra vezels en omega’s. Hier kan je lezen waarom chiazaad goed voor je is en waarom ik er fan van ben.

Overnight oats - basisrecept met havermout en chiazaad

Recept voor overnight oats

Dit heb je nodig voor 1 grote portie:

  • 5 el havervlokken
  • 1 el chiazaad (voeg 1 el extra haver toe als je geen chia gebruikt)
  • 100 ml gefilterd water of plantaardige melk naar keuze
  • 1 snuf kaneel (optioneel)

Hoe maak je het klaar?

  • Meng alle ingrediënten in een potje dat je goed kan afsluiten. (Tip: gebruik genoeg vloeistof zodat je havermout ongeveer een vingerbreed onder water staan)
  • Plaats in de koelkast en laat een nachtje weken.
  • Enjoy in de ochtend! Easy peasy!

Pimp it:

Om het meer naar je smaak te maken kan je bv. walnoten, amandelen, pompoenpitten, zonnebloempitten, lijnzaad, (plantaardige) yoghurt, besjes, appel, enzovoort … toevoegen.

Je kan de extra’s toevoegen vóór het weken (dat maakt je ontbijt al helemaal ‘af’ zodat je het in de ochtend kan meenemen naar je werk), of je kan ze ook achteraf toevoegen ;)!

Smakelijk, Hannelore

Ps: Heb jij overnight oats al proberen maken? Hoe lust jij ze het liefst?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder eten en leven?
Op een Holistische manier?

Schrijf je in op de wekelijkse nieuwsbrief

En ontvang een gratis startersgids