IMG_4736

Vier zomerse lunchideeën

Op zoek naar makkelijke, simpele én lekkere lunchrecepten? Look no further, ik zet in dit blogje alvast 4 op een rij. Glutenvrij, zonder zuivel (vegan), op een eitje in het laatste recept na ;)! Smakelijk!

De zomer staat voor de deur en ik merk dat mijn lichaam meer zin krijgt in zomers eten. Voor mij persoonlijk betekent dit niet dat ik “alles rauw” ga eten. Nee, ook tijdens warmere maanden merk ik dat mijn lijf blij wordt van warm, voedzaam eten.

Daarom wissel ik graag af :). Soms een verse salade met veel knapperige groentjes, soms een verzadigende soep, soms gegrilde of gestoofde groentjes met voedzame granen.

In dit bericht deel ik alvast vier gezonde lunchrecepten die ik zelf graag eet gedurende deze tijd van het jaar. Laat het je smaken!

1/ Frisse tomaten-komkommersalade {vegan}

Deze salade heeft een heerlijke crunch, heel veel smaak en een verfrissende feel op een warme dag. Het vormt bovendien een fantastisch bijgerecht en je kan het makkelijk ombouwen naar een salade met jouw eigen lievelingsingrediënten! Klik hier voor het recept.

Fun fact, de eerste maanden van mijn zwangerschap was dit bijna het enige gerecht dat ik kon eten! (Meer lezen over mijn beleving van mijn zwangerschap vind je hier, mocht dit je interesseren :)).

2/ Buddha bowl {vegan}

Ken jij het concept van een buddha bowl al? Het is eigenlijk een fancy benaming voor een bord vol voedzame groenten en granen. Concreet vul je je bord voor 1/4 met granen, 1/4 met proteïnen en voor de helft met groenten. Met andere woorden, het kan een handige leidraad zijn als je graag bewuster wilt genieten van een evenwichtige maaltijd.

Een voorbeeldrecept voor een buddha bowl met pompoen, bloemkool en kikkererwten vind je hier.

3/ Pompoensoep met rode linzen {vegan}

Het idee om soep te eten in de zomer klinkt misschien minder aanlokkelijk, maar het blijft in mijn ogen een uitstekende manier om lekker veel groenten te eten. Het eten van soep (en warme maaltijden in het algemeen) wordt trouwens door verschillende Oosterse geneeswijzen sterk aangemoedigd, het hele jaar door. Ik ben fan? Jij binnenkort ook? Recept voor een zalige soep met rode linzen vind je hier.

4/ Aubergine-tahinsalade {vegetarisch}

Dit gerecht toont aan dat een salade niet gelijk moet staan aan sla, tomaat en wortel (hoewel dat ook kan smaken hé!). Je kan deze aubergine-tahinsalade makkelijk op voorhand te maken (als je zou meal preppen bijvoorbeeld), of als lunch in elkaar flansen als je wat meer tijd om handen hebt…

Bij ons thuis durven we het al eens op tafel te zetten als er volk over de vloer komt (oh waar is de tijd hehe). Plus, je kan zelf zoveel ingrediënten toevoegen of weglaten als je wilt. Een toppertje als je het mij vraagt, zie hier voor het recept.

Zo, dat waren de vier gezonde lunches die jij hopelijk even hard kan smaken als ik :)!

Welke van bovenstaande receptjes wil jij deze week graag maken?

Liefs, Hannelore

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder eten en leven?
Op een Holistische manier?

Schrijf je in op de wekelijkse nieuwsbrief

En ontvang een gratis startersgids