erick-palacio-PkuYeKOGZYA-unsplash

Wat is intuïtief eten?

Hoorde jij ook al van het concept “intuïtief eten”, maar heb je geen idee waar iedereen het over heeft? In dit artikel leg ik uit wat intuïtief eten precies is en hoe je het zelf kan leren. Verder ga ik in op veelvoorkomende vragen zoals “is het een dieet?”, “ga ik mij niet constant overeten” en “hoe weet ik dat ik mijn lichaam wel met de juiste dingen zal voeden?”. Een interessant thema, so let’s dig in!

Wat is intuïtief eten precies?

Eten volgens je intuïtie of buikgevoel wil zeggen dat je luistert naar de interne signalen van je lichaam die jou vertellen wat, wanneer en hoeveel je wilt eten.

Het komt erop neer dat je eet wanneer je honger hebt, maar ook dat je eet wat je wil en hoeveel je maar wil.

Meer nog, bij intuïtief eten zou je kunnen zeggen dat je zo goed op je lichaam en intuïtie leert vertrouwen, dat je altijd weet wat je nodig hebt om je ‘gevoed’ te voelen. Zonder tekorten. En dit zowel fysiek als emotioneel.

Leer je lichaam vertrouwen

Een belangrijke voorwaarde bij intuïtief eten is dat je durft vertrouwen op je buikgevoel.

Op papier lijkt dit simpel, maar de praktijk vertelt ons vaak het tegenovergestelde. Om een beter beeld te krijgen wat eten volgens je buikgevoel precies kan betekenen, neem ik je even terug mee in de tijd.

Baby’s eten van nature intuïtief

Als baby’s starten met vaste voeding, kiezen zij instinctief waar ze zin in hebben. Ze stoppen wanneer ze genoeg hebben en laten ook – soms heel duidelijk 😉 – weten wanneer ze opnieuw honger hebben. Doordat melk de belangrijkste bron van voedingsstoffen blijft tijdens de eerste-hapjes-fase, zit er geen druk achter eten en krijgt het buikgevoel nog helemaal vrij spel. Ben je nog mee tot hiertoe? Alright!

Wij – als grote mensen – hebben in de loop van ons leven echter bepaalde dingen aangeleerd en ‘als waar’ aangenomen. We hebben regels gevormd en deze bewust en vooral onbewust ons eetgedrag laten bepalen. Geen oordeel hier, gewoon een vaststelling.

Maar, als we dus terug naar de kern zouden gaan, terug naar dat ‘baby-gevoel’, zou vertrouwen in ons buikgevoel in principe voldoende moeten zijn. Ons lichaam is namelijk slim genoeg van zichzelf. Het vertelt ons wat het nodig heeft om zich goed te voelen. Al wat wij moeten doen is – en dit is het moeilijke, I know 😉 – het geven waar het behoefte aan heeft.

Hoe connectie maken met je buikgevoel?

Het is niet altijd makkelijk om te weten wat jouw lichaam nu precies nodig heeft om zich het beste te voelen. Dat snap ik. Je hebt misschien moeite om je niet te overeten, je hebt misschien serieuze cravings of je hebt intoleranties om rekening mee te houden. Ik ga zo dadelijk verder in op deze terechte opmerkingen, maar eerst is het tijd om te leren stilstaan bij jouw unieke hongergevoel. 

Hierover schreef ik al enkele interessante artikels. Zo geef ik hier vijf tips over hoe jij je unieke honger- en verzadigingspunt kan leren kennen. En vertel ik je hier hoe je kan ontdekken wanneer je genoeg gegeten hebt. Zeker het lezen waard als je hier soms op vastloopt.

Enkele veelvoorkomende vragen over intuïtief eten

Ten slotte wil ik stilstaan bij een enkele misvattingen over intuïtief eten.

1/ Is het wel of geen dieet?

Intuïtief eten is geen dieet. Ik zou het eerder een levensstijl noemen. Want als je eet volgens je buikgevoel, luister je naar interne signalen in plaats van naar externe informatie (wat bij een dieet wel zo is). Het doel hier is om jezelf de toestemming te geven niet langer te luisteren naar de ‘food police’ of naar regels die zeggen wat ‘goed’ en ‘slecht’ is. Je mag jezelf als het ware de toestemming geven om je eigen zin te doen! Wat een bevrijding, hé?

2/ Maar, ik ben bang dat ik dan enkel nog ‘slechte’ dingen ga eten.

Deze angst is heel begrijpelijk. En wees maar gerust dat je niet alleen bent. Ik zal je aan de hand van een voorbeeld proberen duidelijk maken dat je nergens bang voor hoeft te zijn.

Stel je voor, je geeft jezelf de toestemming om elke avond pizza te eten. Initieel zal je dolgelukkig zijn, want ja, elke dag pizza is feest!  Maar, als je vervolgens stilstaat bij de gedachte aan elke.dag.pizza… Hoe zou je je hierbij voelen? Ik denk dat het nieuwe er snel af zal zijn. De euforie die je in het begin had, zal namelijk plaatsmaken voor gewenning. (Dit proces noemen ze in de psychologie ‘habituatie’ en kort samengevat wil dit zeggen dat er bij een herhaaldelijke prikkel (“yes, pizza”) een afname in gedrag zal plaatsvinden (gewenning)).

Daarnaast ben ik ook overtuigd dat je lichaam op een gegeven moment zal ‘vragen’ om voedzaam eten. Want ik denk dat elke avond pizza (ik bedoel dan voor een langere periode), je lichaam eerder zal uitputten dan oppeppen (verbeter me gerust als je hier een andere mening over hebt ;)). Een gezond en fit lichaam heeft nu eenmaal voeding nodig dat rijk is aan essentiële nutriënten. En door elke dag pizza te eten zal je lichaam minder tijd en zin hebben om op andere momenten deze nutriënten binnen te nemen. Pizza is maar een voorbeeldje, maar snap je wat ik bedoel?

Wat gezond en voedzaam vervolgens betekent, is voor iedereen anders. Dit is dan ook een thema voor een ander moment. Maar, als puntje bij paaltje komt, ben ik er van overtuigd dat je diep van binnen wel weet wat gezond eten zou kunnen betekenen voor jou

3/ Maar, als ik alles mag eten van mezelf, ga ik dan wel kunnen stoppen?

Ook een terechte opmerking! En het antwoord zit deels verweven in wat hierboven staat. Het komt erop neer dat je je sneller op een goede manier verzadigd zal voelen, als je leert luisteren naar je lichaam en het geeft waar het zich goed bij voelt.

Daarnaast, als het je lukt om eten los te koppelen van emoties, gewicht en dieet-doelen, zal je merken dat intuïtief eten geen moeite meer zal kosten. Al begrijp ik dat dit gemakkelijker gezegd is dan gedaan.

De weg naar meer vrijheid zal er dan ook voor iedereen anders uitzien. Het zal voor de ene persoon langer duren dan voor de andere persoon. Wat ik je hier nog kan vertellen is om veel geduld te hebben en het als een experimenteel proces te zien. Je hebt ook niet leren auto rijden in één dag. Je zal af en toe stilvallen en panikeren, en dat is oké. Maar uiteindelijk zal je het wel onder de knie krijgen. You can do this!

4/ Intuïtief eten kan toch niet als je voedselintoleranties hebt?

Hier ligt het antwoord wat complexer. Want, langs de ene kant is het bij intoleranties slim om bepaalde voedingsgroepen (voor een bepaalde periode) niet meer te eten. Langs de andere kant komen er op z’n beurt heel wat angsten bij kijken. Bijvoorbeeld, “als je dat ene ding zou eten, zal je je slecht voelen en dat wil je liever vermijden”.

Toch denk ik dat het ook hier mogelijk is om volgens je buikgevoel te eten. De oefening hier is om bewust te leren genieten waarvan je lichaam blij wordt. Met andere woorden, om voeding te eten waarvan je weet dat je het goed kan verteren. En om er niet mee in te zitten als je eens iets eet wat je minder kan verteren. Want stressen om iets dat nog moet gebeuren in de toekomst (in dit geval denken “ik ga daar zoveel last van hebben”), is een grote factor in je uiteindelijke vertering.

Intuïtief eten draait in essentie om eten waar je lichaam om vraagt, en bij voedselintoleranties is dit niet minder waar :)!

Samengevat

Als je eet volgens je intuïtie of buikgevoel, vertrouw je je lichaam dat het zal aangeven wat het nodig heeft om zich goed te voelen. Door te leren vertrouwen in je lichaam en jezelf liefdevol toe te staan om alles te eten waar je zin in hebt, zal je lichaam leren om emoties zoals schuld, schaamte en zwakte los te koppelen van voeding.

Het is een proces dat geduld vraagt en iedereen zal het op een andere manier beleven. Trust the process en wees vooral niet te streng voor jezelf. Niemand kan weten waar jouw lichaam het gelukkigst van wordt, buiten jijzelf!

Nog vragen? Je weet me te vinden 🙂

Wil je je zoektocht alvast beginnen of verderzetten. Hier nog een paar boekentips:

  • Intuitive Eating – Evelyn Tribole & Elyse Resch
  • Intuïtief eten – Sharon Numan & Henrike Weerstand
  • Just Eat It – Laura Thomas
  • Intuitive Living – Pandora Paloma

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Gezonder eten en leven?
Op een Holistische manier?

Schrijf je in op de wekelijkse nieuwsbrief

En ontvang een gratis startersgids